Nike kritiseras för okänslig marknadsföring efter Holocaust-jämförelse

Nike kritiseras för okänslig marknadsföring efter Holocaust-jämförelse

3 källor
Ideologisk vinkling
3 källor
Vänster Center Höger
Välj läsdjup
Sammanfattning
Nike har hamnat i blåsväder efter att ha använt en kontroversiell fras i en marknadsföringskampanj i samband med London Marathon. Tre dagar efter Yom HaShoah, en minnesdag för Förintelsen, installerade företaget skyltar längs maratonslingan med texten "Never again, until next year". Uttalandet har väckt kritik och anklagelser om okänslighet. Samtidigt har idrottsnyheterna dominerats av ett oavgjort derbymatch mellan IFK Göteborg och Gais, där Pontus Dahlbergs insats i Blåvitts mål blev en avgörande faktor. Dessutom har en idrottsutövare lyckats prestera på topp trots förkylning.
Video laddar...
Källor
TTELA TTELA center-vänster
"Dan trotsade förkylningen och vann: ”Jag var helt slut”"
Visa 2025-04-29 00:04:45
Aftonbladet Aftonbladet vänster
"Betyg: De var bäst och sämst i IFK Göteborg–Gais"

Intensivt och fysiskt, men ingen spelteknisk höjdare. Göteborgsderbyt mellan IFK Göteborg och Gais slutade 1–1 mest tack vare Pontus Dahlbergs storspe...

Visa 2025-04-29 00:13:46
The Daily Wire The Daily Wire höger
"Nike kritiseras för insensitivity efter Holocaust-relaterad marknadsföring"

Nike har fått hård kritik för att ha använt en fras associerad med Holocaust i en marknadsföringskampanj tre dagar efter Yom HaShoah. Företaget har in...

Visa 2025-04-29 00:16:15
Dela den här artikeln

Kommentarer

Ämnesanalys
Få nyheter via email

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få toppnyheter varje dag.