Konsumentverket granskar influencers för dold reklam

Konsumentverket granskar influencers för dold reklam

3 källor
2 historiska händelser
Ideologisk vinkling
3 källor
Vänster Center Höger
Välj läsdjup
Sammanfattning
Konsumentverket har inlett en granskning av flera svenska influencers för att säkerställa att de följer marknadsföringslagen och tydligt markerar reklamsamarbeten i sina sociala medier-inlägg. Myndigheten har öppnat femtio ärenden mot några av landets mest kända influencers, däribland Jocke och Jonna, Therese Lindgren, Matilda Djerf och Bianca Ingrosso. Influencers som inte markerar reklam tydligt kan bryta mot lagen och riskerar att få betala böter. Konsumentverket betonar vikten av att influencers tar sitt ansvar, särskilt när de har ett stort inflytande på barn och unga.
Historisk kontext
Konsumentverket granskar influerare för dold reklam (2025-04-22).
Händelseutveckling
Källor
Södermanlands Nyheter Södermanlands Nyheter center-vänster
"Influencers måste visa när de gör reklam"
Visa 2025-04-25 09:01:50
Trelleborgs Allehanda Trelleborgs Allehanda vänster
"Influencers under lupen - granskade för oreglerad reklam"

Genom sociala medier tillbringar dagens barn och unga mycket tid med folk som utger sig för att vara deras vänner, extra storasyskon och förebilder. S...

Visa 2025-04-25 09:04:51
Nya Wermlands-Tidningen Nya Wermlands-Tidningen center-höger
"Influencers bryter mot lagen när de inte visar att deras inlägg är reklam"

Influencers bryter mot lagen när de inte visar att deras inlägg är reklam. Det skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande. Konsumentverket är en m...

Visa 2025-04-25 09:34:12
Dela den här artikeln

Kommentarer

Få nyheter via email

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få toppnyheter varje dag.