
Konsumentverket granskar influencers för dold reklam
3 källor
2 historiska händelser
Ideologisk vinkling
3 källor
Vänster
Center
Höger
Välj läsdjup
Sammanfattning
Konsumentverket har inlett en granskning av flera svenska influencers för att säkerställa att de följer marknadsföringslagen och tydligt markerar reklamsamarbeten i sina sociala medier-inlägg. Myndigheten har öppnat femtio ärenden mot några av landets mest kända influencers, däribland Jocke och Jonna, Therese Lindgren, Matilda Djerf och Bianca Ingrosso. Influencers som inte markerar reklam tydligt kan bryta mot lagen och riskerar att få betala böter. Konsumentverket betonar vikten av att influencers tar sitt ansvar, särskilt när de har ett stort inflytande på barn och unga.
Historisk kontext
Konsumentverket granskar influerare för dold reklam (2025-04-22).
Händelseutveckling
-
2025-04-22 12:03:24 Konsumentverket granskar influerare för dold reklam
Konsumentverket har öppnat 50 tillsynsärenden mot kända influerare och annonsörer, däribland Bianca ...
-
2025-04-25 09:02:56 Konsumentverket granskar influencers för dold reklam Nu
Källor

"Influencers måste visa när de gör reklam"
Visa
2025-04-25 09:01:50

"Influencers under lupen - granskade för oreglerad reklam"
Genom sociala medier tillbringar dagens barn och unga mycket tid med folk som utger sig för att vara deras vänner, extra storasyskon och förebilder. S...
Visa
2025-04-25 09:04:51

"Influencers bryter mot lagen när de inte visar att deras inlägg är reklam"
Influencers bryter mot lagen när de inte visar att deras inlägg är reklam. Det skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande. Konsumentverket är en m...
Visa
2025-04-25 09:34:12